Za oknem zima, mam nadziejďż˝ juďż˝ po raz ostatni prďż˝buje zďż˝oďż˝liwie zasypaďż˝ ďż˝wiat ďż˝niegiem. Jest ďż˝lisko, mokro i cholernie zimno. Kiedy pomyďż˝lďż˝ o tym ďż˝e trzeba by wsi��� do samochodu i jechaďż˝ gdziekolwiek to wystďż˝puje mi na plecy zimny pot. Nie to www.swetawatch.com , ďż˝ebym jakoďż˝ baďż˝ siďż˝ jeďż˝dziďż˝ w tych warunkach. Osobiďż˝cie lubiďż˝ wyzwania za kierownicďż˝. Ale jestem teďż˝ czďż˝owiekiem wygodnym i lubiďż˝ jak wszystko idzie gďż˝adko i bezproblemowo. Odpowiedziďż˝ na takie warunki za oknem, jest samochďż˝d z napďż˝dem na cztery koďż˝a. Terenďż˝wka. Auto z podwyďż˝szonym zawieszeniem, radzďż˝ce sobie w kaďż˝dych warunkach. I proszďż˝, nie prďż˝bujcie mi zaproponowaďż˝ ďż˝adnego SUVa, bo wďż˝aďż˝nie dzisiaj zamierzam popďż˝yn�� pod prďż˝d. Wbrew modzie i wyglďż˝dowi. Mam zamiar â jak to siďż˝ mďż˝wi â sikaďż˝ pod wiatr. Tak, wiem, zaraz tysiďż˝c osďż˝b powie mi â ale przecieďż˝ nie jesteďż˝ posiadaczem takiego auta. Co ty moďż˝esz o nim Dziedziul wiedzieďż˝?? Ano â bezpoďż˝rednich doďż˝wiadczeďż˝ moďż˝e i nie mam. Ale mam oczy, uszy i na tyle rozumu ďż˝eby powiedzieďż˝, ďż˝e z logicznego i praktycznego punktu widzenia SUVy sďż˝ gďż˝upie.
Ca�y szum wok� aut tego typu polega na tym, �e wygl�daj� uroczo i zadziornie. Ale r�wnie uroczo wygl�da pirania w akwarium. A palca mo�e odgry��.
Ale zacznijmy od poczďż˝tku. Czy ktoďż˝ pamiďż˝ta jaka firma wyszďż˝a pierwsza z propozycjďż˝ auta sportowo â uďż˝ytkowego z podwyďż˝szonym zawieszeniem?? Ja teďż˝ nie. A to oznacza, ďż˝e musiaďż˝o to byďż˝ na tyle nieciekawe wydarzenie, ďż˝e uleciaďż˝o gdzieďż˝ w otchďż˝ani motoryzacyjnego chaosu. Od zawsze auta konkretnych klas miaďż˝y swoje konkretne zadanie do wykonania. Maďż˝e auta miaďż˝y byďż˝ przydatne w zurbanizowanych strefach. Auta klasy ďż˝redniej miaďż˝y za zadanie transportowaďż˝ nas na dďż˝uďż˝szych dystansach, bez bďż˝lu plecďż˝w. Auta terenowe miaďż˝y radziďż˝ sobie w ciďż˝kim terenie i uďż˝atwiaďż˝ ďż˝ycie na wsi. Auta luksusowe dawaďż˝y prestiďż˝. A auta sportowe byďż˝y portalem do szybkiego spotkania ze stwďż˝rcďż˝. I znďż˝w pewnie podniesie siďż˝ chďż˝r gďż˝osďż˝w, ďż˝e przecieďż˝ miejskie SUVy jak najbardziej sďż˝u�� mieszkaďż˝com miast. ďż˝e uďż˝atwiajďż˝ ďż˝ycie samotnym matkom w jakďż˝e ciďż˝kich warunkach miejskich dďż˝ungli. Na co ja powiem jedno sďż˝owo. BZDURA. W duďż˝ych miastach, gdzie wszystkie parkingi pozapychane sďż˝ wiďż˝kszymi niďż˝ wykazywaďż˝by zdrowy rozsďż˝dek SUVy wykazujďż˝ siďż˝ takďż˝ samďż˝ uďż˝ytecznoďż˝ciďż˝ jak gazeta w roli papieru toaletowego. W owych wďż˝aďż˝nie duďż˝ych miastach najlepiej spisujďż˝ siďż˝ mini auta, Czytaj Mini, czytaj Citroen C1 czy Toyota Yaris. Majďż˝ ma�� ďż˝rednicďż˝ skrďż˝tu, motor wystarczajďż˝co zrywny, by przetransportowaďż˝ was od ďż˝wiateďż˝ do ďż˝wiateďż˝. I â co nie mniej w naszych âzielonychâ czasach waďż˝ne â majďż˝ niewielkie zuďż˝ycie paliwa.
Nikt mi nie wmďż˝wi, nie waďż˝ne jak bardzo pijany bym nie byďż˝, ďż˝e Honda CR-V zuďż˝yje takďż˝ samďż˝ ilo�� paliwa w mieďż˝cie jak Fiat 500 (ktďż˝ry nawiasem mďż˝wiďż˝c jest sto razy bardziej uroczy od kaďż˝dego SUVa ktďż˝rego pokaďż˝ecie palcem). ďż˝rednica skrďż˝tu?? Boďż˝e, przecieďż˝ ďż˝lepy zauwaďż˝y ďż˝e rďż˝nica miďż˝dzy miejskim Yarisem a RAV4 jest kolosalna. Porďż˝wnujďż˝c te dwa auta moďż˝na powiedzieďż˝ ďż˝e Yaris zawraca w miejscu, a RAV4 potrzebuje caďż˝ego ďż˝cierniska dla tego samego manewru. Teraz czas by z rzďż˝dďż˝w podniosďż˝y siďż˝ gwizdy i krzyki: âA pakowno��?? Do maďż˝ego auta nie zaďż˝adujesz tylu zakupďż˝w ile do SUVaâ. A wtedy ja zaďż˝miejďż˝ siďż˝ i powiem: âTo zamiast tej kalekiej terenďż˝wki kup sobie TIRaâ.
Oczywi�cie mo�na rozwa�a� przydatno�� tych samochod�w w terenie. W teorii wi�kszo�� z nich (cho� nie wszystkie) posiadaj� nap�d na wszystkie ko�a. Ale nap�d ten przestaje si� sprawdza� ju� w momencie gdy zjedziecie z ubitego traktu. Na w�asne oczy widzia�em, jak go�� jad�cy BMW X3, zjecha� z asfaltu na lekko mokry odcinek polnej drogi. I stan��. W tej sytuacji jedyne co potrzebne mu by�o do szcz�cia to para grubych gumowc�w. I nie m�wimy tu o wyj�tkowo ci�kim terenie, ale o zwyk�ej polnej drodze na kt�r� czasem ka�dy z nas musi si� zap�dzi�. Czy to na grzyby czy na siku (bo toalet przy drogach u nas wci�� deficyt). Wygl�d. Hmmm⌠Kwestia gustu. I owszem mo�na powiedzie�, �e Ford Kuga wygl�da zadziornie, �e Mazda CX-5 wygl�da nowocze�nie, a Countryman od Mini jest uroczy. Ale czy ma sens kupowanie auta, kt�re ma podobno radzi� sobie z ci�kim terenem, tylko dlatego, �e wygl�da �adnie? To jak kupowanie sobie chips�w o smaku pizzy, tylko dlatego �e macie ochot� na nieco inny ni� zazwyczaj obiad. Zupe�nie bez sensu. A je�li ju� przy wygl�dzie jeste�my, to czy por�wnywali�cie sobie kiedy� wygl�d SUV�w BMW?? Nie wa�ne kt�ry pod lup� we�miecie, czy to b�dzie X1, X3 czy X5 to stwierdzicie, �e wygl�da tak samo. R�ni� si� mi�dzy sob� jedynie poziomem napompowania. Odbiega od nich jedynie X6. Ale ta BM-ka wygl�da ju� zupe�nie idiotycznie.
Czyli tak â mamy grupďż˝ aut, ktďż˝re nie spisujďż˝ siďż˝ w mieďż˝cie dla ktďż˝rego ponoďż˝ byďż˝y dedykowane. Ich ekonomika jest co najmniej niedorzeczna. To samo zresztďż˝ jest tak naprawdďż˝ z ďż˝adownoďż˝ciďż˝. Ich napďż˝d na wszystkie koďż˝a jest zupeďż˝nie bezuďż˝yteczny a ich uroda to tak naprawdďż˝ to tylko i wy��cznie kwestia gustu. Dochodzi do tego jeszcze kwestia ceny. Ktďż˝ra wcale nie jest za niska a koszty uďż˝ytkowania jeszcze wiďż˝ksze.
W�a�nie odkry�em dla kogo tak naprawd� powsta�a ta grupa aut. SUVy powsta�y dla ludzi kt�rych nie sta� na prawdziw�, rasow� i soczyst� teren�wk� (pokroju Range Rovera), a kt�rzy bardzo chc� si� wyr�nia� z t�umu. Dla ludzi pr�nych i zapatrzonych w siebie i swoje ego. Dla pos��w i zast�pc�w dyrektor�w. Czyli dla tych wszystkich ludzi kt�rymi gardzimy i kt�rych nienawidzimy.
Paweďż˝ Dziedziul
www.tractioncontrol.blog.pl