Dzi jest czwartek, 25 kwietnia 2024 roku
Imieniny obchodzi: Marek, Jarosaw

WIADOMOCI

PRACA    OGŁOSZENIA    

REKLAMA

Poseł interpeluje
Dodano: 2014-03-14 13:41:03

Poseł Wiesław Suchowiejko złożył na ręce Marszałek Sejmu Ewy Kopacz interpelację w sprawie budowy obwodnicy Szczecinka w ciągu DK-11. Tekst wystąpienia prezentujemy poniżej.

Warszawa, dnia 14 marca 2014 r.

Wiesław Suchowiejko
Klub Parlamentarny
Platforma Obywatelska

Szanowna Pani
Elżbieta Bieńkowska
Minister
Infrastruktury i Rozwoju

INTERPELACJA
w sprawie budowy obwodnicy Szczecinka w ciągu DK - 11

Szanowna Pani Minister!

w poprzednich pismach do Pani (zapytanie nr 3020, interpelacja nr 15528) zwracałem uwagę na konieczność wprowadzenia instrumentów pomocowych, służących rozwojowi Miasta Szczecinek oraz Powiatu Szczecineckiego. Pozwalałem sobie zwracać Pani uwagę na to, iż warunkiem koniecznym rozwoju społeczno-ekonomicznego w tym terenie jest odpowiednie skomunikowanie regionu poprzez trasę łączącą północ kraju z południem, czyli drogę krajową nr 11, która przechodzi przez sam Szczecinek, a w związku z tym również zbudowanie obwodnicy miasta.

Jak wcześniej wskazywałem (a jest to dostrzeżone również w „Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030”) region pomiędzy Piłą o Koszalinem zagrożony jest depopulacją, peryferyzacją, a w konsekwencji dezintegracją z resztą kraju.

W ostatnich dniach, w związku z kolejną zmianą rozkładu jazdy PKP, doszło do dalszego ograniczenia dostępności komunikacyjnej Pomorza Środkowego. Zmniejszeniu uległa częstotliwość kursowania pociągu „Słowiniec” relacji Gdynia-Słupsk- Koszalin-Poznań. Można stwierdzić, iż to ograniczenie niewielkie – pociąg kursować będzie trzy dni, zamiast dotychczasowych codziennych kursów – ale jest to krok, który ilustruje określoną tendencję: zamiast długo oczekiwanej poprawy – będzie znów gorzej.

Jedną z recept na zapaść regionu, ale za to najlepszą, wydaje się wykorzystanie DK 11 i jej modernizacja do standardu S11, a przede wszystkim budowa obwodnicy Szczecinka. Zdecydowanie poprawi to szanse rozwojowe Szczecinka poprzez zwiększenie atrakcyjności (dobre warunki transportu) terenów inwestycyjnych Słupskiej SSE a w szczególności wzmocni szanse rozwoju rodzącego się Szczecineckiego Klastra Meblowego (inwestycja oparta o Zakłady Grupy KRONO).

Za tym rozwiązaniem przemawia przede wszystkim fakt, iż GDDKiA dysponuje gotową dokumentacją techniczną (dotychczas wydano na ten cel ok. 3 mln zł) oraz aktualną, wydaną w 2012 roku, decyzją środowiskową.

Lepsze skomunikowanie Szczecinka na kierunku północ – południe będzie miało również ogromny wpływ na turystykę regionu, ponieważ brak obwodnicy Szczecinka powoduje ogromne uciążliwości dla podróżujących nad morze z centralnej i południowej Polski. Natomiast stałe ”korki” są zmorą mieszkańców miasta i okolic.

Wypada w tym miejscu powołać się na opracowanie pt. Dostępność transportowa Polski Zachodniej autorstwa prof. T. Komornickiego (wyd. przez Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN). Profesor Komornicki zauważa: „Warta podkreślenia jest duża rola dla Pomorza Środkowego ewentualnej realizacji drogi ekspresowej S11. Jej efekty okazują się przy tym większe aniżeli efekty ewentualnej budowy drogi S6 (Trójmiasto-Szczecin)”(str. 34).

W dalszej części opracowania autor zwraca uwagę na bardzo istoty wpływ drogi ekspresowej S-11 na największą poprawę wskaźnika dostępności MDT (3-4%) szczególnie w województwie zachodniopomorskim. Zaś w rozdziale 8 (Wnioski i Rekomendacje) możemy przeczytać, iż: „ocena wybranych inwestycji z punktu widzenia rezultatów analiz dostępności przestrzennej S-11 ma dla Pomorza Środkowego priorytet wyższy od obecnie zakładanego, zwłaszcza na odcinku północnym” (str.46).

W odpowiedzi na moją interpelację nr 15528 w sprawie szans rozwoju Pomorza Środkowego, napisała Pani:

„Jednocześnie przewiduje się możliwość wsparcia rozwoju miast w ramach interwencji krajowego programu operacyjnego na lata 2014-2020, dotyczącego gospodarki niskoemisyjnej, ochrony środowiska, przeciwdziałania i adaptacji do zmian klimatu, transportu i bezpieczeństwa energetycznego, w którym wyodrębniona zostanie pula środków z przeznaczeniem na zrównoważony rozwój ośrodków miejskich. Interwencja zostanie skoncentrowana na obszarach wpisujących się w główny nurt programu, tj. w zakresie dróg krajowych (w tym obwodnice)(…)”.

W związku z powyższym pytam Panią Minister: czy planowana jest w najbliższym czasie budowa obwodnicy Szczecinka w ciągu DK 11 oraz czy inwestycja ta zostanie wpisana na listę inwestycji przeznaczonych do realizacji w latach 2014 – 2020?

Z poważaniem
Wiesław Suchowiejko
Klub Parlamentarny
Platforma Obywatelska

REKLAMA

Przeczytaj take: